Aproape 2.000 de ansambluri rezidenţiale sunt în faza de construcţie în prezent
Aproape 2.000 de ansambluri rezidenţiale sunt în faza de construcţie în prezent, iar trei sferturi (76%) dintre proiectele imobiliare din România au regimuri de înălţime de maxim 4 etaje.
”Mai mult de jumătate din investiţiile imobiliare din România (57%) sunt în faza premergătoare construcţiei - obţinerea de autorizaţii de construire - la o lună de la începerea războiului din Ucraina”, potrivit unei analize a IBC Focus.
Reprezentanţii companiei spun că există semne mari de întrebare legate de inflaţie, preţul materialelor de construcţii, precum şi de efectele scumpirii creditării în România, astfel că rămâne de văzut care va fi evoluţia pieţei de construcţii, având în vedere că majoritatea investiţiilor din rezidenţial urmează să înceapă în anul 2023 sau cel târziu în 2024.
Astfel, aproape 2.000 de ansambluri sunt în faza de construcţie în prezent, reprezentând 28% din proiectele analizate. Compania a analizat piaţa construcţiilor de noi ansambluri rezidenţiale pentru a surprinde principalele tendinţe din piaţă. Analiza cuprinde 6.403 şantiere ce reprezintă construcţia de blocuri şi ansambluri rezidenţiale.
Trei sferturi (76%) dintre proiectele imobiliare din România au regimuri de înălţime de maxim 4 etaje. Acestea sunt şi mai simplu de construit şi nu implică complexitatea clădirilor cu mai multe niveluri. O altă explicaţie este dată şi de faptul că în multe zone urbane aceste investiţii sunt şi mai uşor de autorizat de către dezvoltatori.
La nivel de ţară IBC Focus a identificat 439 de proiecte rezidenţiale ce au minim 10 etaje. Top 5 oraşe în care se construiesc cele mai înalte clădiri rezidenţiale sunt Bucureşti (175 proiecte) Constanţa (42 proiecte), Braşov (35 proiecte), Iaşi (33 proiecte), Timişoara (27 proiecte).
”Interesant este că oraşul Cluj nu se poziţionează în acest top, deşi apare pe prima poziţie în clasamentul celor mai scumpe apartamente din România. Aşteptarea este că în acest oraş să fie mai multe proiecte rezidenţiale înalte pentru a optimiza investiţia imobiliară de către investitori”, arată compania.
Astfel, anul 2022 rămâne incert în zona investiţiilor rezidenţiale având în vedere faptul că sunt multe proiecte în faza de autorizare ce urmează să demareze. Totuşi, un argument optimist este faptul că 13% din ansamblurile noi aflate în faza de construcţie sunt sold out încă înainte de a fi finalizate. De exemplu, 33% din ansamblurile imobiliare aflate în construcţie în Cluj sunt sold out.
“Am remarcat tendinţa şi preferinţa de a introduce în oferta dezvoltatorilor şi posibilitatea de a avea penthouse-uri. Corelaţia vine din faptul că 14% din totalul proiectelor analizate sunt prevăzute cu etaj retras. Acest lucru permite dezvoltatorilor să fructifice la maximum regimul de înălţime permis dar şi posibilitatea de a oferta clienţilor locuinţe tip penthouse care oferă în general şi acces la terasă”, declară Andrei Spătaru, CEO şi fondator IBC Focus.
Pe lângă efectele războiului din Ucraina care poate influenţa cererea de noi locuinţe, cea mai mare problemă a dezvoltatorilor imobiliari este legată de predictibilitatea costurilor de construire în condiţiile în care creşterea preţurilor la materiale şi manopera din construcţii, dublată de creşterea tarifelor de arhitectură, dă mari bătăi de cap investitorilor şi constructorilor, spune el.
De asemenea, o barieră vine şi din domeniul legislativ: obţinerea autorizaţiilor de construire şi, în funcţie de zone, anumite restricţii care sunt impuse tot mai des de către autorităţi.
We use cookies to optimise site functionality and give you the best possible experience.
This site uses cookies to store information on your computer.
Some of these cookies are essential, while others help us to improve your experience by providing insights into how the site is being used.
Accept Recommended Settings
Necessary Cookies
Necessary cookies enable core functionality such as page navigation and access to secure areas. The website cannot function properly without these cookies, and can only be disabled by changing your browser preferences.
Analytics
Analytical cookies help us to improve our website by collecting and reporting information on its usage.
Marketing
We use marketing cookies to help us improve the relevancy of advertising campaigns you receive.
Social Sharing Cookies
We use some social sharing plugins, to allow you to share certain pages of our website on social media.